fredag 16 december 2011

Bönbollar och polenta

Älskar när man ska laga mat och är ganska osugen på't och kylskåpet är typ tomt. Det liksom känns som om hoppet är ute och man kommer få äta knäckebröd och vatten till middag. Lite så var det idag så. TILLS! Jag rotade långt in i mina gömmor och hittade en burk kidneybönor och en stackars bortglömd påse polenta. Och vad blir det då undrar man? Jo värsta lyllia fredagsmiddagen!! Att suga ut det absolut sista ur boxen förstörde inte stämningen heller. Festligt värre helt enkelt.


Ungefär såhär gör man

Polenta
1,5 dl polenta
7 dl vatten
En och en halv tärning grönsaksbuljong
Olja

Koka upp vatten och lägg i buljong. Tillsätt polentan och låt puttra i ca fem minuter. Häll upp polentagröten på ett ett fat som sköljts med kallt vatten. Låt polentan svalna och stelna. Skär i lagom stora bitar och stek tills de är gyllenbruna.

Bönbollar
1 burk kidneybönor
2 dl kokat ris
0,75 dl sojamjöl (tror vetemjöl också funkar)
En halv gul lök
2 vitlöksklftor
Lite spiskummin, salt och peppar
Olja

Skölj kidneybönorna och lägg i en skål. Mosa på valfritt sätt (jag använder en potatismosare eller vad det nu heter), det blir godast om det inte är alldeles söndermosat utan är lite bitar kvar - så se opp! Tillsätt ris, pressad vitlök, hackad lök, sojamjöl och kryddor. Rör om. Skölj händerna och rulla bollar. Stek i olja tills de fått fin färg.

Avnjut gärna tillsammans med tzatziki (av sojgurt, riven gurka, vitlök, mynta och salt), paprika-, purjo-, koriander- och citronsallad samt en god vän! Det gjorde jag. Att avrunda med chokladtryffel och kaffe är inte heller helt fel. Kan till och med rekommenderas.

Mitt under skapandet såg det ut såhär.

4 kommentarer:

Olga sa...

Vilken vän?

Rosa sa...

Oan! Han är ju en vän.

Rosa sa...

Syrra å syzterdotter hade också passat utmärkt.

Olga sa...

Ja en POJK-vän. Ja men om jag inte svarar har jag ej hört. *ler döv*